Att ta hand om sin rallybil är ett stort jobb och kräver många arbetstimmar. En del är så klart däckbytet. Som rallyförare märker man tidigt att man måste byta däck oftare än på sin personbil. För att börja däckbytet måste man skaffa bra däck och fälgar. För att vara säker för att få ditt favoritmärke och rätt storlek, kan man vända sig till nätet som har större utbud.När det är dags att påbörja däckbytet ska man parkera bilen på en hård, plan yta så den inte kan rulla iväg och dra åt handbromsen, lossa sedan på hjulbultarna då det är enklare att göra medans däcken fortfarande är kvar på marken.Hissa sedan upp bilen, använd gärna en garage domkraft till detta och inte domkraften som följer med bilen då den är mer instabil och bör endast användas när ingen annan domkraft finns att tillgå. När du sedan hissat upp bilen så hjulet ej tar i marken kan du ta bort bultarna och ta lös däcket.Tvätta och märk sedan upp däcket om du tog det fram eller bak, höger eller vänster. Så du vet tills nästa däckbyte vilken position däcket har tills nästa däckbyte. Nu kan du även passa på att inspektera bromskivor och klossar när däcket ändå är borta. Sätt sedan dit det nya däcket, kom ihåg att titta om det har rullriktning eller andra specifikationer på vart däcket ska sitta. Glöm inte heller att smörja gängorna med antingen silver eller kopparpasta så dom inte rostar fast. När du sedan ska skruva fast hjulbultarna hoppar du över varannan dvs du skruvar in nummer 1 3 5 2 4 för att få jämnare belastning, centrera däcket och inte skada gängorna.Efter du satt fast däcket ordentligt kan du hissa ner bilen med domkraften och börja på nästa däck, och fortsätta hela varvet runt. Kom även ihåg att efterdra alla hjulbultar efter cirka 10 mils körning då i vissa fall hjulbultarna kan skaka lös och i värsta fall lossna helt om du inte gör detta.Om du dock har fått en punktering och tvingas byta däck efter vägen ska du vara väldigt försiktig, då andra bilister kan ha svår att se dig och dina verktyg inte kommer vara det bästa. Om du står olämpligt till så du är vid sidan eller på en körbana, börja med att gå 100-150 meter bakom bilen och placera ut din varningstriangel för att uppmärksamma andra bilister om att du kommer vara ett hinder. Därefter ta fram ditt fälgkors domkraft och reservdäck. Därefter börja med att lossa på hjulbultarna och lyft sedan bilen, domkraften som följer med bilen har specifika platser man ska hissa i,dessa instruktioner står på domkraften. Följ instruktionerna och passeringarna som finns på just din domkraft och hissa sedan upp bilen. Det är väldigt viktigt sen när du tar lös och sätter ditt det nya däcket, att du inte lägger din hand över eller under däcket utan greppar alltid på sidorna om däcken. Då domkrafterna som följer med bilen är väldigt sköra och inte lika pålitliga som en ordentlig garagedomkraft, och kan utan förvarning ge vika. Sedan när reservdäcket är på plats skruvar du fast det som vanligt i ett stjärnmönster, dvs 1 3 5 2 4.