Rallycross klasser

Fans av rallycross säger att en av tjusningarna med sporten är att den lyckas fånga intimiteten hos Formel 1 och blanda den med kraftbilarna från rally. Varje åskådare kan ju hela tiden se ungefär 80 procent av banan, men då banan är i grus är ändå sladdar och smuts är en del av sporten. Ett unikt inslag i rallycross är ett så kallat joker lap. För underlätta omkörningar måste nämligen varje deltagare under något av varven måste köra en liten avstickare så att det skapas ytor på huvudsträckan.

Rallycross finns i ett antal olika klasser, och i Sverige är följande vanligast:

Supercar, Super 1600 och Touringcar

Supercar är något av rallycrossens tungviktsklass. I denna klass kör man bilar som är i internationell klass och därmed får tävla i EM och VM. Super 1600 och Touringcar utgår från samma princip, fast med framhjulsdrivna respektive bakhjulsdrivna bilar och med aningen svagare motorer.

Supernationell

Denna klass innehåller både bilar med fram- och bakjulsdrift. Motorerna får vara upp till 3200 kubikcentimeter och bilarna ska vara senare årsmodeller än 1990. Supernationell finns även i klasserna 2400 och 2150 kubikcentimeter.

Junior

Som framgår av namnet är denna klass till för nyblivna rallycrossförare. Det finns ett separat junior-SM och denna klass har de svagaste motorerna av alla klasser, nämligen 1600 kubikcentimeter.